
Export
Meestal starten bedrijven hun exportverhaal door:
- een prijsvraag uit het buitenland;
- een toevallig buitenlands order;
- een succesverhaal van collega’s of concurrenten;
- informatie uit de vakliteratuur;
- commerciële druk van een leverancier of partner;
- een opportuniteit om een product te testen in een nieuwe markt;
- het ontmoeten van relaties die kunnen fungeren als gids in een buitenlandse markt.
Maak een exportplan!
We streven er naar je meer te bieden dan alleen maar ondersteuning bij uw eerste verkenning van een vreemde markt.
Wij willen je begeleiden bij duurzame export. Daarbij helpen we je om de sporadische verkoop naar het buitenland – gebaseerd op toeval of geluk – te integreren in een methodiek, die leidt tot succes op lange termijn.
Een exportplan:
- geeft een goed overzicht van de sterke en zwakke punten van de onderneming
- vormt een leidraad bij het exact formuleren, evalueren en bijstellen van een exportstrategie
- biedt u de mogelijkheid om een eigen draaiboek te maken, op basis van realistische deadlines. Over de tijd die nodig is om een aanwezigheid in een buitenlandse markt op te bouwen, bestaan immers geen regels
- laat toe verantwoordelijkheden toe te wijzen en resultaten te evalueren
- wordt niet licht terzijde geschoven door diegenen die er (moeten) aan meewerken
- laat bij controles en afwijkende resultaten een gedetailleerde evaluatie, analyse en bijsturing toe
- vergemakkelijkt de communicatie met interne en externe medewerkers en partners
- is belangrijk bij het verwerven van medewerking door externe organisaties zoals openbare instellingen, banken en verzekeringen
- schept een duidelijk beeld, creëert een meetbare indicator van de verwachtingen en draagt bij tot een resultaatsverbintenis van het management.
Een exportplan vormt de basis om goed geinformeerd en methodisch de export aan te vatten naar een door u gekozen land of regio, waarbij u een specifieke doelgroep bewerkt met zo weinig mogelijk commerciële en financiële risico’s.